نبیل پانیزه

مراوده با انسان ها کژراهه ای است به سوی خودنگری

نبیل پانیزه

مراوده با انسان ها کژراهه ای است به سوی خودنگری

؟؟؟؟

نمی توان گفت که ما از ایمان بی بهره ایم . تنها همیت واقیعت ساده زندگی ما از چنان ارزش ایمانی بر خوردار است ، که هرگز از آن تهی نمی گردد . 

این ارزش ایمانی در چیست ؟ ساده است ، انسان نمی تواند زندگی نکند  

درست در همین نمی تواند است ، که نیروی جنون آمیز ایمان نهفته است ؛ در همین انکار است که نیروی ایمان شکل می گیرد . 

 

نیازی نیست که از خونه بیرون روی . پشت میزت بمان و گوش کن . نه ، حتی نیازی نیست که گوش کنی ، فقط منتظر بمان . نه ، حتی نیازی نیست منتظر بمانی ، فقط یکسره بی حرکت و تنها باش . جهان خود را آن چنان که هست بر تو . عرضه خواهد کرد . جز این نمی تواند کار دیگری بکند . او سرمست و بی خویش فراروی تو به پیج و تاب در خواهد آمد .  

 

پ ن :‌ دوستان خوبم ، از شما میخوام برای این پست عنوان یادداشت انتخاب کنیند .

عاقبت تف انداختن زیاد ، باران است . باران

تا این هنگام تنها صدا ، صدای باران بود . اکنون آواز جریان آب به گوش می رسد ، شاید باران پایان یافته باشد . 

طبیعت ، تسلسل اشکال و دوره هاست : یخ به آب و آب به ابر و ابر به باران تبدیل می شود . گیاه می خشکد تا دانه به بذر مبدّل گردد ، و بذر بر خاک می پوسد تا نسل گیاه جاودانه شود . 

جریان رود ، نشانه پایان یک دوره است . حلقه یی به حلقه ی دیگر تبدیل شده است تا رشته ی تسلسل کلّی هم چنان در این کارگاه بافته شود . 

امّا برای جزء ، معنی هر آغاز چیزی به جز مرگ مسلّم نیست ؛ و با این همه ، زنده حضور قاطع مرگ را همیشه به تردید باور کرده است : 

آیا آواز آب نشانه پایان دوره است ؟ 

مایه ی اندیشه گی شعر بعدی نیز همین است : مّد ، مرگ جزر است و جزر ، مرگ مّد ! تپش جاودانه ی قلب دریا جز این تناوب نیست . 

 

 

                                   صدای آب .  

                آیا باران های تابستانی 

                                پایان یافته ؟ 

 

                     

                                                                           سوگی ( هایکو )

یکی دارد تف می اندازد

آنها همه با هم با هرزه درایی آشفته و درهمی پرسش میکنند چنان که گویی در صددند تا بدین طریق رد و نشان کلیه پرسش های اصیل را محو کنند . نه ، یاران راستینم را نمی توانم از میان پرسندگان ، از میان جوانان ، پیدا کنم . سالخوردگان و خاموشانی نیز که اکنون خود جزو آنها هستم ، در این مورد دسته کمی از جوانان ندارند . از هر چه بگذریم سر تا پای این پرسش ها به چه کار می آیند ، مگر نه این که از همه آنها کاملا سر خورده شده ام . احتمالا رفقای من به مراتب از من عاقل ترند و راه های خوبی که برای تحمل این زندگی اختیار می کنند کاملا از نوع دیگر است . لیکن ناچارم اضافه کنم که این راه ها ، اگر چه شاید در روز مبادا دردی از آنحا دوا کند ، یا تسکین دهنده و آرامبخش باشد و در شخصیت آنها منشأ تحولی شود ، اما در مجموع همان قدر مهم اند که راه زندگی من اهمیت دارد ،زیرا این که به هر سو می نگرم نشانی از موفقیت آنها نمی بینم ، چه اهمیت دارد . می ترسم که آخرین چیزی که به مدد آن رفقایم را تمیز خواهم داد ، خود موفقیت باشد .